-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48879 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

معناي سوره غاشيه چيست؟ محتوايش را ذكر كنيد.

غاشيه از ماده غشاوه به معناي پوشاندن و يكي از نامهاي قيامت است. انتخاب اين نام براي قيامت، سه وجه دارد: 1.يا براي اين است كه قيامت، انسانها را از هر جهت فرا ميگيرد، هم چنان كه در جاي ديگر دربارة فراگيري قيامت ميفرمايد: وَ يَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَ تَرَي الاْ ?َرْضَ بَارِزَةً وَ حَشَرْنَـَهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا ;(كهف،47) ما ايشان را محشور كرديم به طوري كه حتي يك نفر از آنان از قلم ما نيفتاد;

2. يا از اين جهت است كه ايست گاهها ومنظرههاي هولناكش ناگهان مردم را فرا ميگيرد;

3. و يا به خاطر اين است كه روز قيامت، كفار را به عذاب خود فرا ميگيرد.

اين سوره مكي است و محتواي آن در سه محور دور ميزند، محور اول، بحث معاد است، مخصوصا كيفرهاي دردناك مجرمان و پاداشهاي شوقانگيز مؤمنان; محور دوم، بحث توحيد است كه با اشاره به آفرينش آسمان و خلقت زمين و توجه انسانها به آفرينش آسمانها و زمين، به صورت اسرارآميز بيان شده است; محور سوم، بحث از نبوت وگوشهاي از وظائف پيامبراسلام9 است ودر مجموع هدفهاي سورههاي مكي را كه تقويت مبناهاي ايمان و اعتقاد است، تعقيب ميكند; از اين رو، بحث سعادت مندها و شقاوت مندها، جايگاه هر كسي در قيامت كه همان بهشت و جهنم است، دستور به پيامبر اكرم9 كه مردم را به ربوبيت خداوند تذكر بده و توجه به اين كه بازگشت همه به سوي خداوند است و حساب رسي همة اعمال به دست خداوند و از جمله مباحثي است كه در اين سورة شريف بيان شده است.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ترجمة آقاي موسوي همداني، ج 20، ص 454 ـ 456، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 26، ص 412 ـ 414، دار الكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.